Níže bych Vám rád popsal svou dlouhou cestu až k vytouženému cíli, kterým bylo pracovat jako účetní na volné noze.
Jak to vše začalo?
Čísla mi byla vždy blízká. Již v roce 2002, když jsem se na základní škole rozhodoval, na kterou střední školu půjdu studovat, jsem se rozhodl přihlásit do matematické třídy na Gymnáziu J. K. Tyla v Hradci Králové. Zde se můj vztah k matematice, logice a příbuzným oborům prohloubil, což vedlo k přihlášce na Fakultu informatiky a managementu na Univerzitě Hradec Králové. Avšak po roce jsem zjistil, že informatika není obor, kterému bych se chtěl dále věnovat. Přestoupil jsem se tedy do studijního programu Aplikovaná matematika na obor Finanční a pojistná matematika. V rámci bakalářského studia jsem se začal více zajímat o oblasti pojišťovnictví, účetnictví a zdanění. Již od r. 2008 jsem začal zpracovávat různá daňová přiznání celé své rodině. A tento koníček mi zůstal až dodnes.
První zaměstnání, aneb začátek budování kariéry.
Ještě před dokončením navazujícího magisterského studia na Přírodovědecké fakultě Univerzity Palackého v Olomouci, v oboru Aplikace matematiky v ekonomii, mi byla díky odborné praxi nabídnuta pozice likvidátora pojistných událostí v pojišťovně Kooperativa. Jelikož mi oblast pojišťovnictví byla velmi blízká, rozhodl jsem se nabídku přijmout. Kromě znalostí z oblasti pojišťovnictví a pojistného práva jsem zužitkoval i znalosti z účetnictví, neb polovinu času likvidátor pojistných událostí pracuje s doloženými doklady. Kromě běžných faktur a daňových dokladů jsem se v rámci likvidace pojistných událostí z pojištění přerušení provozu setkal i s kalkulacemi nákladů ve výrobním podniku atp. Tehdy mi začala být ještě bližší stránka účetnictví a podnikových financí.
Poté, co jsem v pojišťovně ,,oslavil“ pět odpracovaných let, tak jsem trochu bilancoval a došel jsem k závěru, že to není práce, kterou bych chtěl dělat třeba až do důchodu. Dokonce jsem cítil, že mě celkově oblast pojišťovnictví v České republice zklamala, neb se výrazně odchylovala od svých základních principů. Pojišťovny se staly primárně obchodními společnostmi a pro ty je nejdůležitější zisk. A tím spíš, pokud je pojišťovna členem nějaké nadnárodní skupiny. Při hledání změny práce a oboru jsem si vzpomněl na mou dávnou lásku k číslům, logice, jasným pravidlům. A tehdy jsem se rozhodl, že se chci stát účetním, mimo jiné i proto, že se v oboru účetnictví dá v ČR i podnikat.
Začátek kariéry v oboru účetnictví
Aby mohl člověk v ČR v oboru účetnictví podnikat a nechce využít odpovědného zástupce, musí mít žadatel o živnostenské oprávnění (vysokoškolák) splněnu alespoň tříletou praxi v oboru. Nejvhodnější volbou bylo nastoupit do externí účetní firmy, která zpracovává účetnictví pro své klienty tzv. od A do Z.
První štací byla společnost APOGEO s.r.o., která byla nejen účetní společností, ale zároveň byla právnickou osobou poskytující daňové poradenství. Byla tedy zapsaným členem Komory daňových poradců ČR. Díky této kombinaci jsem se setkal nejen s řešením účetních případů, ale zároveň jsem spolupracoval s kolegy z daňového oddělení a za klienty řešil i daňová přiznání. Díky tomu jsem získal spoustu praktických zkušeností v oblastech DPH a daně z příjmů právnických osob (DPPO).
V Apogeu jsem zpracovával účetnictví nejen pro obchodní korporace (běžná s.r.o., a.s.), ale také pro dvě účetní jednotky, které se účtovaly podle vyhlášky MF ČR č. 501/2022 Sb. (účetnictví bank a finančních institucí). Pomyslnou třešničkou na dortu bylo zpracování účetnictví dvou jednotek, které se účtovaly podle vyhlášky MF ČR č. 504/2022 Sb. (účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání). U obou ,,neziskovek“ se jednalo o plátce DPH, které používaly koeficienty pro poměrný i krácený nárok na odpočet DPH.
Vzhůru za novými zkušenostmi
Po čase jsem se rozhodl jít tzv. o dům dál. Ne že by mě nebavilo zpracovávat účetnictví pro pestré portfolio klientů, ale v době covidových lockdownů jsem narazil na menší odpor zaměstnavatele k režimu homeoffice (práce vzdáleně z domu). Říkal jsem si, že zrovna externí zpracování účetnictví je připraveno na vzdálené přístupy a homeoffice. Chtěl jsem tedy přestoupit do firmy, kde jsou na toto připraveni. Vtipné bylo, že můj příští zaměstnavatel, firma E-Consulting Czech s.r.o., sídlila jen přes ulici, co mělo Apogeo kanceláře. O E-Consulting jsem se dozvěděl díky jednomu novému klientovi, který od nich přecházel. Imponovalo mi, jak perfektně měla tato firma zpracované výstupy z účetnictví. A když jsem si přečetl jejich webovou prezentaci, tak jsem se k nim zkusil přihlásit. Při pohovoru mi manažerka účetního oddělení mj. popsala, jak jsou pokrokoví a připraveni na vzdálené zpracování klientského účetnictví i na režim homeoffice.
V E-Consulting Czech s.r.o. jsem se také hodně naučil, byť tam nebylo tak pestré portfolio klientů (vždy se jednalo o obchodní korporace ve formě s.r.o. a a.s.). Novinkou však bylo zpracování účetnictví pro slovenské klienty dle slovenské legislativy. Ale hlavně měli v E-Consulting perfektně zpracovány pracovní procesy a plánování práce. Pochopil jsem, že účetnictví v 21. století už nejsou regály se šanony, ale vzdálená plocha, cloudové úložiště, elektronické verze dokladů a automatizace.
14.2.2022 – Velké finále
Jak v Apogeu, tak v E-Consulting jsem se hodně naučil, podařilo se mi zpracovávat účetnictví od A do Z různým účetním jednotkám v pěti různých programech. Cítil jsem však, že nadešel čas se osamostatnit a začít budovat něco svého. Ano, v pondělí 14. února 2022 byl ten den, na který jsem dlouho čekal. Vydal jsem se na živnostenský úřad v Hradci Králové a požádal jsem o udělení živnostenského oprávnění pro vázanou živnost Činnost účetních poradců, vedení účetnictví, vedení daňové evidence. Od tohoto dne jsem si mohl říct: ,,Jsem účetní na volné noze!“